Verklig underhållning : dokusåpor, publik, kritik
ISBN9789170553257
FormatHäftad
FörfattareAnna Edin
Publiceringsår2005-03-23
FörlagInstitutet för Mediestudier
Antal sidor90
SpråkSvenska

Häftad • 2005-03-23

Verklig underhållning : dokusåpor, publik, kritik

av Anna Edin

  • ISBN: 9789170553257
  • Format: Häftad
  • Publiceringsår: 2005-03-23
  • Förlag: Institutet för Mediestudier
  • Antal sidor: 90
  • Språk: Svenska

Köp denna bok ny

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Bevaka denna bok

Få ett meddelande när denna bok säljes begagnad igen.

Om Verklig underhållning : dokusåpor, publik, kritik

Boken Verklig underhållning : dokusåpor, publik, kritik släpptes år 2005 och är skriven av Anna Edin.

Den består av 90 sidor och är skriven på svenska. Boken är utgiven av förlaget Institutet för Mediestudier.

Vi kunde inte hitta något pris på vad den kostar ny.

Kurslitteratur som säljs på BegagnadKurslittretur.se är begagnad och därför kan vi inte garantera att eventuella digitala produkter eller inloggningar fortfarande är aktiva. När ni kontaktar en annonsör om att köpa en bok, fråga då om detta.

Skulle du kunna tänka dig att medverka i en dokusåpa? Varför tittar du på sådana program? Har du deltagit i programmens interaktiva inslag? Sådana frågor och flera andra diskuterar Anna Edin med deltagare i tre samtalsgrupper. Hos dessa grupper tittare finner hon både skräckblandad förtjusning och skarpa avståndstaganden från aktörers handlingar i program som Big Brother och Expedition: Robinson. I sin analys av reaktioner och reflektioner kring dokusåporna, eller reality-programmen som forskningen benämner dem, klargör Anna Edin dels hur många olika varianter av program som ryms i denna form av tv-underhållning och dels hur mångbottnade tittares reaktioner är. Det är inte fråga om enkelt okritiska tittare i hennes samtalsgrupper. Även om dokusåpor, som texter betraktade, sätter gränser för hur de kan förstås och tolkas, skriver hon, så saknas den överordnade, argumenterande struktur som annars kan utmärka program med halvdokumentära ambitioner. Dokusåporna talar inte om vad som i en övergripande mening ska uppfattas som bra eller dåligt. De erbjuder ingen särskild syn på världen. Anna Edin menar att detta är publikens jobb: att bestämma betydelsen och meningen med programmen. Anna Edin är FD och medieforskare verksam vid Högskolan i Gävle. Hos Institutet för Mediestudier har hon tidigare publicerat Bimbon och den manliga medielogiken och Publik sökes. Hennes doktorsavhandling Den föreställda publiken behandlade frågor om svensk public service-television.

Så här köper du böcker

1) Skicka köpesförslag

Nu när du vet att du vill köpa denna bok begagnad, och den finns tillgänglig så trycker du på den gröna knappen under annonserna för att komma i kontakt med säljarna.

2) Acceptera & betala

Säljaren skickar en köpesförfrågan till dig som du enkelt accepterar. Säljaren får din adress för att skicka boken och du får instruktioner om hur du ska Swisha.

3) Mottag boken & sälj vidare

När du är färdig med din kurs så är nästa rimliga steg att du säljer boken till nästa års kull.

Det är helt gratis att sälja en bok på BegagnadKurslitteratur.se!

 Letar efter nypriser..